Six Sigma Green Belt - eLearning (inclusief examen)
450,00 EUR
De Six Sigma Green Belt cursus richt zich op het geven van inzicht in de verschillende Six Sigma tools en technieken die nuttig zijn voor het verbeteren van het productieproces en het minimaliseren van defecten in het eindproduct met een grotere focus op de praktische implementatie van deze tools en technieken in de organisatie.
Over Six Sigma
Six Sigma is een op data gebaseerde, klantgerichte en resultaatgerichte methodologie die statistische hulpmiddelen en technieken gebruikt om systematisch defecten en inefficiënties te elimineren en processen te verbeteren. Het is een systematische methode voor het meten en analyseren van bedrijfsprocessen om de kritieke factoren die bedrijfsresultaten beïnvloeden te identificeren, waardoor processen worden verbeterd en controles rond de verbeterde processen worden vastgesteld.
Six Sigma is een breed geaccepteerd kwaliteitsconcept in de zakenwereld van vandaag. Six Sigma begon zijn reis in de jaren '80 als een op data gebaseerde methode om variatie in elektronische productieprocessen bij Motorola Inc. in de VS te verminderen. Six Sigma werd beroemd toen Jack Welch het essentieel maakte voor zijn succesvolle bedrijfsstrategie bij General Electric in 1995. Vandaag de dag wordt het gebruikt als een methodologie voor het verbeteren van bedrijfsprestaties over de hele wereld in verschillende industrieën, waaronder algemene productie, bouw, bankwezen en financiën, gezondheidszorg, onderwijs, overheid, KPO/BPO, IT/Software. Momenteel implementeren IT/ITES-sectorbedrijven dynamisch Six Sigma en het is niet langer beperkt tot de productiesector.
Six Sigma gebruikt een reeks kwaliteitsmanagement- en statistische methoden en creëert een team van experts binnen de organisatie met de specifieke vaardigheden die nodig zijn om het Six Sigma-project uit te voeren. Elk Six Sigma-project dat binnen een organisatie wordt geïmplementeerd, volgt een goed gedefinieerde reeks fasen met kwantificeerbare waarde doelstellingen, bijvoorbeeld het verminderen van de procescyclus tijd, het verminderen van kosten, het verhogen van de kwaliteitsbeoordeling/klanttevredenheidsindex, het verminderen van defectpercentages.
Belangrijke voordelen van Six Sigma
- Six Sigma helpt bedrijven de kosten te verlagen en de productiviteit te verbeteren.
- Six Sigma verbetert de kwaliteit van projectresultaten door inefficiënties en defecten te verminderen.
- Six Sigma verhoogt klanttevredenheid en loyaliteit.
- Gecertificeerde Six Sigma professionals kunnen het rendement op investeringen aanzienlijk verhogen.
DMAIC en DMADV
DMAIC
DMAIC is een op data gebaseerde Six Sigma-methodologie voor het verbeteren van bestaande producten en processen. Het DMAIC-proces moet worden gebruikt wanneer een bestaand product of proces verbeterd kan worden om aan de klantvereisten te voldoen of deze te overtreffen. De DMAIC-methodologie bestaat uit vijf fasen:
- Definieer - Bepaal de projectdoelstellingen en opleveringen (intern en extern).
- Meten - Meet het proces om de huidige procesprestaties (basislijn) te bepalen.
- Analyseer - Ontdek de fundamentele oorzaken van gebreken.
- Verbeter - Verbeter het proces door defecten te elimineren.
- Beheersing - Beheers toekomstige prestaties.
DMADV
Is een veelvoorkomende DFSS (Design for Six Sigma) methodologie die wordt gebruikt om een proces of product te ontwikkelen dat nog niet bestaat in het bedrijf. DFSS is een toepassing van Six Sigma die zich richt op het ontwerp of de herontwerp van de verschillende processen die worden gebruikt bij de fabricage van producten of de levering van diensten door rekening te houden met de behoeften en verwachtingen van klanten. DMADV wordt gebruikt wanneer het bestaande product of proces niet voldoet aan de specificatie van de klant of het Six Sigma-niveau, zelfs niet na optimalisatie met of zonder gebruik van DMAIC. De DMAIC-methodologie bestaat uit vijf fasen:
- Definieer - Bepaal de projectdoelstellingen en klantleveringen
- Meet - Meet het proces om het huidige prestatieniveau te bepalen
- Analyseer - Analyseer en bepaal de oorzaken van defecten
- Ontwerp - Ontwerp het proces gedetailleerd om aan de behoeften van de klant te voldoen
- Valideer - Valideer de prestaties van het ontwerp en de mogelijkheid om aan de behoeften van de klant te voldoen
Cursustijdlijn
Introductie tot Six Sigma
Les 01
- Geschiedenis van Kwaliteit (Deming, Juran, JIT, Ishikawa, Taguchi, etc.)
- Evolutie van Six Sigma
- Definiëren van Six Sigma - filosofie en doelstellingen
- Overzicht van het Six Sigma DMAIC-proces
- Belanghebbenden en het opzetten van een Six Sigma project
- Het identificeren en documenteren van belanghebbende vereisten
- Het identificeren van belanghebbenden en klanten
- Gegevensverzameling en -analyse
- Het bepalen van kritieke vereisten
- Projectselectiecriteria
- Prestatiecriteria vaststellen
- Financiële criteria gebruiken om projectvoordelen te evalueren
- Projectvoordelen voor de organisatie maximaliserenProjectplanning
Les 02
- Opstellen van een projecthandvest
- Onderhandelen over het handvest
- Beheren van teamdynamiek
- Teams initiëren
- Fasen van teamontwikkeling
- Maslow's behoeftehiërarchie
- Motivatietechnieken
- Technieken voor conflictresolutie
- Management-/leiderschapsstijlen
- Rollen die mensen spelen in een project
- Belangrijke hulpmiddelen voor projectmanagement en -planningSix Sigma Methodologie - Definiëren
Les 03
Invoer
- Behoefte aan een Six Sigma-project, sponsoring door het hoger management, kernteam geïdentificeerd
Gereedschappen
- Organisatiehiërarchie
- Hoog niveau proceskaarten
- Hoog niveau pareto-diagrammen
- Hulpmiddelen voor ideeëngeneratie en -categorisatieUitvoer
- Project charter
- Established metrics
- Problem definition
- Roles and responsibilitiesSix Sigma Methodologie - Meting
Les 04
- Doelstellingen van de meetfase
Invoer
- De resultaten van de Definitiefase
Gereedschap
- Data collection tools and techniques
- Measurement scales
- Validation techniques (R & R measurements)
- Statistical distributions
- Data mining
- Charts
- Process map
- Stakeholder tools
- Process costsUitvoer
- Well-defined processes
- Baseline process capability
- Process parameters affecting CTQs
- Cost of poor quality (COPQ)
- Measuring systemSix Sigma Methodologie - Analyseren
Les 05
Doelstellingen van de Analysefase
Invoer
- Resultaten van de MeetfaseGereedschappen
- Ishikawa-diagram
- Foutenboom analyse
- Hypothese onderzoek
- Procescapaciteit onderzoek
Output
- Belangrijkste oorzaken van defecten
- Specifieke en algemene oorzaken van variatie
- DPMO en sigma-niveauSix Sigma Methodologie - Verbeteren
Les 06
Invoer
- resultaten van de analysefase
Gereedschap
- Rendement op investering
- Oplossingsontwerp matrix
- Proefopzet
- Taguchi robuustheidsconcepten
- Responsoppervlaktemethodologie
- Projectplanning en managementtools
- PrototypesUitvoer
- Cost/benefit for different solutions
- Selection of solutions for implementation
- Implementation planSix Sigma Methodologie - Beheersen
Les 07
Invoer
- resultaten van de verbeteringsfaseGereedschap
- Control plan
- Statistical process control
- Lean enterprise
- 5S
- Kaizen
- Kanban
- Total productive maintenance
- Re-analysis of measurement systemsOutput
- Geïmplementeerde oplossingen
- Herzien meetsysteem
- Controleplan voor voortdurende voordelen
- Verbeterde procescapaciteit
- Geleerde lessenCase Studie 01
Case Studies
Case Studie deel 1
Case Studie 02
Case Studies
Case Studie deel 2
Case Studie 03
Case Studies
Case Studie deel 3
Leerresultaten
Tijdens de Six Sigma Green Belt certificeringscursus zullen deelnemers in staat zijn om te ontwikkelen:
Concepten
Begrijp de concepten, implementatie en doelstellingen van Six Sigma. Train, documenteer, monitor, reageer en lijn systemen uit.
Procesverbetering
In staat zijn om een gestructureerde aanpak te gebruiken voor procesverbetering binnen hun organisaties.
DMAIC
Vaardigheid in het gebruik van de DMAIC-methodologie (Definiëren, Meten, Analyseren, Implementeren en Beheersen).
Defecten beheersen
Vaardigheid in het voorspellen, voorkomen en beheersen van gebreken in een proces. Inzicht in de elementen van verspilling.
Kwaliteitsverbetering
Vaardigheid in het bereiken van duurzame kwaliteitsverbetering door procesverbetering.
Procesontdekking
Begrip van procesontdekkingstools, variatie in processen, variatie in processen verminderen en voorspelde resultaten bereiken. Het vermogen om procespotentieel te identificeren, te meten en te analyseren.
Methodologieën
Begrijpen wanneer welke Six Sigma methodologie te gebruiken. Gebruik van inferentiële statistiek, hypothesetoetsing. In staat zijn om Capaciteitsanalyse te gebruiken en het gebruik van statistische procescontrole te begrijpen.
Lean
Kennis van de onderlinge afhankelijkheden van Lean-instrumenten.
Belangrijkste kenmerken
Taal
Cursus en materiaal zijn in het Engels
Toegang
180 dagen toegang tot eLearning platform wanneer je maar wilt (zelfstudie). Ook beschikbaar in mobiele app.
Video's
40 video's van hoge kwaliteit (ongeveer 4 uur lang).
Studiegidsen
8 handige studiegidsen (ook beschikbaar in downloadbare formaten).
Referentie
Referentiematerialen om u te helpen leren.
Certificering
Six Sigma Green Belt officiële certificering inclusief
Examen
Examenvoucher inclusief. De geldigheid volgt uw toegangsduur tot de cursus. Kies uw datum wanneer u maar wilt!
Examen herkansen
je krijgt drie extra kansen om het examen te halen, zonder extra kosten!
Wie zou zich moeten inschrijven voor dit programma?
Deze cursus wordt sterk aanbevolen voor werknemers en organisaties die een gestandaardiseerde aanpak nodig hebben voor probleemoplossing voor continue verbetering in Kwaliteitsmanagement.
Continuous Improvement Engineer
Productielijn Manager
Manager Kwaliteitsborging
Senior Systeemingenieur
Projectmanager
Examendetails
Formaat examen
- Verschillende opties
- 90 vragen per test.
- Eén punt voor elk goed antwoord.
- Geen negatieve punten voor foute antwoorden.
- 120 minuten.
- Gecontroleerde online test
Het examen vindt volledig online plaats. Je hebt drie pogingen om het examen af te leggen. Het is noodzakelijk om de examenpoging meer dan 48 uur van tevoren te reserveren.
Voorwaarden
Geen voorkennis vereist.
Heb je en zakelijke oplossing of LMS-integratie nodig?
Heb je niet de cursus of het programma gevonden dat geschikt zou zijn voor jouw bedrijf? Heb je een LMS-integratie nodig? Neem contact met ons op! Wij zullen met een passende oplossing komen!