ITIL®4 Strategist: Direct, Plan & Improve (DPI) - eLearning (inclusief examen)
795,00 EUR
- 21 hours
ITIL® 4 Strategist Direct Plan and Improve (ITIL 4 DPI) is de universele module die een belangrijk onderdeel vormt van zowel ITIL 4 Managing Professional als ITIL 4 Strategic Leader. De module behandelt de invloed en impact van Agile en Lean manieren van werken, en hoe deze kunnen worden ingezet in het voordeel van een organisatie. De cursus ondersteunt organisaties die governance en voortdurende verbetering zien als een belangrijk onderdeel van het kunnen voldoen aan huidige en toekomstige behoeften binnen bijvoorbeeld servicestrategieën, samenwerkingsmodellen, partnersamenwerkingen, competentievoorziening, digitalisering, etc.
Belangrijkste kenmerken
Taal
Cursus en materiaal zijn beschikbaar in het Engels
Niveau
Intermediair niveau voor professionals
Toegang
120 dagen toegang tot het eLearning-platform op elk moment (zelfstudie)
5,5 uur totale video-inhoud
21 uur aanbevolen studieduur
Materialen
Downloadbare PDF-documenten met gedetailleerde inhoud voor elke les.
Oefeningen
Oefeningen en oplossingen en 2 officiële examensimulaties
Officieel examen inbegrepen
1 examenvoucher geldig voor 1 jaar. Online examen kan op elk moment worden ingepland
Certificaat inbegrepen
ITIL® 4 Strategist Direct Plan and Improve certificaat van voltooiing.
Leerresultaten
Aan het einde van deze ITIL4 Strategist: (DPI) eLearning Cursus zult u in staat zijn om:
Concepten, principes en methoden
De governance, planning en verbetering beheren van elke verbetering die vanuit de context wordt geïdentificeerd
Business cases creëren
In staat zijn om business cases te creëren om hun idee duidelijk en communiceerbaar te maken in hun context
Communicatie met belanghebbenden
Het belang van communicatie met belanghebbenden begrijpen en weerstand tegen verandering kunnen beheren
Service Waarden Systeem
De principes en methodes van het Service Value System kunnen gebruiken om de organisatie te helpen zichzelf, haar diensten en haar klanten en partners te verbeteren
Organisatorische verbeteringen
Organisatorische verbeteringen kunnen beheren en plannen door middel van gestructureerd veranderingsmanagement
Cursustijdlijn
Cursus Introductie
Cursus 01
Kernbegrippen van DPI
Cursus 02
- 2.1 Kernbegrippen van Direct, Plan en Verbeter (DPI)
- 2.2 Richting
- 2.3 Beleid en Richtlijnen
- 2.4 Risico's en Beheersmaatregelen
- 2.5 Planning
- 2.6 Verbetering
- 2.7 Bestuur, naleving en beheer
- 2.8 Toepassen van de richtlijnprincipes
- 2.9 Operationeel Model
- 2.10 Waarde, Resultaten, Kosten en Risico's
- 2.11 Belangrijkste inzichten
Kernprincipes en methoden van richting en planning
Cursus 03
- 3.1 Kernprincipes en methoden van richting en planning
- 3.2 Strategie en doorvertaling van doelen en vereisten
- 3.3 Effectief beleid, controles en richtlijnen definiëren
- 3.4 Effectieve Controles
- 3,5 Effectieve Richtlijnen
- 3.6 Besluitvorming op het juiste niveau
- 3.7 Belangrijkste inzichten
Governance, Risico en Compliance
Cursus 04
- 4.1 Bestuur, risico en naleving
- 4.2 Structuren en methoden voor besluitvorming
- 4.3 Bestuur van de dienstverlener
- 4.4 Rol van risicobeheer
- 4.5 Belangrijkste inzichten
Voortdurende Verbetering
Cursus 05
- 5.1 Continue Verbetering
- 5.2 Cultuur van voortdurende verbetering
- 5.3 Continue Verbetering in de Organisatie
- 5.4 Het Continu Verbeteringsmodel
- 5.5 Stap Een: Wat is de Visie?
- 5.6 Stap Twee: Waar Zijn We Nu?
- 5.7 Stap Drie: Waar Willen We Zijn?
- 5.8 Stap Vier: Hoe komen we daar?
- 5.9 Een actieplan opstellen
- 5.10 Stap Vijf: Actie ondernemen?
- 5.11 Stap Zes: Zijn We Er Gekomen?
- 5.12 Stap Zeven: Hoe houden we het momentum gaande?
- 5.13 Meten en rapporteren bij continue verbetering
- 5,14 Beoordelingen
- 5.15 Gap-analyse
- 5.16 SWOT-analyse
- 5.17 Analyse van Veranderingsbereidheid
- 5.18 Analyse van klant- of gebruikerstevredenheid
- 5.19 Analyse van SLA-prestaties
- 5.20 Benchmarking
- 5.21 Volwassenheidsbeoordeling
- 5.22 Bedrijfscasus
- 5.23 Een bedrijfscasus opbouwen
- 5.24 Communiceren en pleiten voor een bedrijfsgeval
- 5.25 Belangrijkste punten
Communicatie en Organisatieveranderingsmanagement
Cursus 06
- 6.1 Communicatie en Organisatieveranderingsmanagement
- 6.2 Communicatieprincipes
- 6.3 Communicatie is een tweerichtingsproces
- 6.4 We communiceren de hele tijd
- 6.5 Timing en frequentie zijn belangrijk
- 6.6 Geen enkele communicatiemethode werkt voor iedereen
- 6.7 De boodschap zit in het medium
- 6.8 Communicatiemethoden en media
- 6.9 Voorbeelden van communicatiemethoden
- 6.10 Het definiëren en vaststellen van feedbackkanalen
- 6.11 Het identificeren en communiceren met belanghebbenden
- 6.12 Stakeholdermapping
- 6.13 Inzicht in belanghebbenden
- 6.14 Basisprincipes van verandermanagement in organisaties (OCM)
- 6.15 Essentiële elementen voor succesvolle verbetering
- 6.16 OCM Gedurende Richting, Planning en Verbetering
- 6.17 Effectieve interfaces tot stand brengen in de waardeketen
- 6.18 Belangrijkste leerpunten
Meten en Rapporteren
Cursus 07
- 7.1 Meten en Rapporteren
- 7.2 Basisprincipes van meten en rapporteren
- 7.3 Kernbegrippen van meten en rapporteren
- 7.4 Het definiëren en gebruiken van meting en rapportage
- 7,5 Redenen voor het Meten
- 7.6 Soorten metingen
- 7.7 Relatie tussen meting en gedrag
- 7.8 Meetcascade en hiërarchieën
- 7.9 Gebalanceerde Scorekaart
- 7.10 Succesfactoren en KPI's
- 7.11 Belangrijkste inzichten
Waardestromen en Praktijken
Cursus 08
- 8.1 Waardestromen en Praktijken
- 8.2 Waardestroom in kaart brengen
- 8.3 Het ontwikkelen van een waardestroomdiagram
- 8.4 Soorten afval
- 8.5 Het detailniveau van waardestroomkaarten verhogen
- 8.6 Meting en de Vier Dimensies
- 8.7 Meting van Partners en Leveranciers
- 8.8 Meting van waardestroom en processen
- 8.9 Procesmetrieken
- 8.10 Waardestroom en processen in de SVS
- 8.11 Relatie tussen waardestromen en praktijken
- 8.12 Relatie tussen waardestromen en processen
- 8.13 Een workflow ontwerpen
- 8.14 Workflowstatistieken
- 8.15 Belangrijkste leerpunten
Wie zou zich moeten inschrijven voor dit programma?
Deze module is ideaal voor IT-leiders, managers en beoefenaars die betrokken zijn bij strategie, planning en verbeteringsactiviteiten, evenals iedereen die zijn vermogen wil verbeteren om waarde te leveren door middel van gestructureerde en aanpasbare processen.
Het behalen van de ITIL 4 DPI-certificering helpt professionals om verandering te leiden en te implementeren, de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren en IT-inspanningen af te stemmen op bredere bedrijfsdoelstellingen
ITSM-managers
IT-projectmanagers
IT Operations managers
Verandermanagers
IT-beheer
IT-consultants
Exameninformatie
Vereisten:
- Geslaagd voor het ITIL 4 Foundation examen
- Een erkende opleiding voor deze module bijgewoond
Het examen zal online afgenomen worden, waardoor u het gemak heeft om het examen thuis of op kantoor te schrijven. Wat we nodig hebben is een computer met internet voor het examen en een webcam (ProctorU). Het examen is bij dit pakket inbegrepen.
Examenformaat
- 90 minuten durend
- Gesloten boek
- 40 vragen
- De slagingsgrens is 70% of hoger - een score van 28 punten of meer
Licentiëring
en gelijkheidsbeleid
Licenties en accreditatie
De ITIL®4 Strategist cursus is geaccrediteerd door Peoplecert, op basis van de Partnerovereenkomst en voldoet aan de accreditatievereisten.
Gelijkheidsbeleid
PeopleCert: PeopleCert biedt een speciaal beleid voor examenvoorzieningen. Kandidaten die aanpassingen nodig hebben, dienen te verwijzen naar de PeopleCert voorwaarden en beleid op PeopleCert Speciaal Beleid voor Overwegingen.
Veelgestelde vragen
Heb je en zakelijke oplossing of LMS-integratie nodig?
Heb je niet de cursus of het programma gevonden dat geschikt zou zijn voor jouw bedrijf? Heb je een LMS-integratie nodig? Neem contact met ons op! Wij zullen met een passende oplossing komen!