ITIL®4 Strategist: Direct, Plan & Improve (DPI) - eLearning (inclusief examen)
795,00 EUR
- 15 hours
ITIL® 4 Strategist Direct Plan and Improve (ITIL 4 DPI) is de universele module die een belangrijk onderdeel vormt van zowel ITIL 4 Managing Professional als ITIL 4 Strategic Leader. De module behandelt de invloed en impact van Agile en Lean manieren van werken, en hoe deze kunnen worden ingezet in het voordeel van een organisatie. De cursus ondersteunt organisaties die governance en voortdurende verbetering zien als een belangrijk onderdeel van het kunnen voldoen aan huidige en toekomstige behoeften binnen bijvoorbeeld servicestrategieën, samenwerkingsmodellen, partnersamenwerkingen, competentievoorziening, digitalisering, etc.
Cursustijdlijn
Cursus Introductie
Cursus 01
Kernbegrippen van DPI
Cursus 02
- 2.1 Kernbegrippen van Direct, Plan en Verbeter (DPI)
- 2.2 Richting
- 2.3 Beleid en Richtlijnen
- 2.4 Risico's en Beheersmaatregelen
- 2.5 Planning
- 2.6 Verbetering
- 2.7 Bestuur, naleving en beheer
- 2.8 Toepassen van de richtlijnprincipes
- 2.9 Operationeel Model
- 2.10 Waarde, Resultaten, Kosten en Risico's
- 2.11 Belangrijkste inzichten
Kernprincipes en methoden van richting en planning
Cursus 03
- 3.1 Kernprincipes en methoden van richting en planning
- 3.2 Strategie en doorvertaling van doelen en vereisten
- 3.3 Effectief beleid, controles en richtlijnen definiëren
- 3.4 Effectieve Controles
- 3,5 Effectieve Richtlijnen
- 3.6 Besluitvorming op het juiste niveau
- 3.7 Belangrijkste inzichten
Governance, Risico en Compliance
Cursus 04
- 4.1 Bestuur, risico en naleving
- 4.2 Structuren en methoden voor besluitvorming
- 4.3 Bestuur van de dienstverlener
- 4.4 Rol van risicobeheer
- 4.5 Belangrijkste inzichten
Continue Verbetering
Cursus 05
- 5.1 Continue Verbetering
- 5.2 Cultuur van voortdurende verbetering
- 5.3 Continue Verbetering in de Organisatie
- 5.4 Het Continu Verbeteringsmodel
- 5.5 Stap Een: Wat is de Visie?
- 5.6 Stap Twee: Waar Zijn We Nu?
- 5.7 Stap Drie: Waar Willen We Zijn?
- 5.8 Stap Vier: Hoe komen we daar?
- 5.9 Een actieplan opstellen
- 5.10 Stap Vijf: Actie ondernemen?
- 5.11 Stap Zes: Zijn We Er Gekomen?
- 5.12 Stap Zeven: Hoe houden we het momentum gaande?
- 5.13 Meten en rapporteren bij continue verbetering
- 5.14 Beoordelingen
- 5.15 Gapanalyse
- 5.16 SWOT-analyse
- 5.17 Analyse van Veranderingsbereidheid
- 5.18 Analyse van klant- of gebruikerstevredenheid
- 5.19 Analyse van SLA-prestaties
- 5.20 Benchmarking
- 5.21 Volwassenheidsbeoordeling
- 5.22 Bedrijfscasus
- 5.23 Een bedrijfscasus opbouwen
- 5.24 Communiceren en pleiten voor een bedrijfsgeval
- 5.25 Belangrijkste punten
Communicatie en Organisatieveranderingsmanagement
Cursus 06
- 6.1 Communicatie en Organisatieveranderingsmanagement
- 6.2 Communicatieprincipes
- 6.3 Communicatie is een tweerichtingsproces
- 6.4 We communiceren de hele tijd
- 6.5 Timing en frequentie zijn belangrijk
- 6.6 Geen enkele communicatiemethode werkt voor iedereen
- 6.7 De boodschap zit in het medium
- 6.8 Communicatiemethoden en media
- 6.9 Voorbeelden van communicatiemethoden
- 6.10 Het definiëren en vaststellen van feedbackkanalen
- 6.11 Het identificeren en communiceren met belanghebbenden
- 6.12 Stakeholdermapping
- 6.13 Inzicht in belanghebbenden
- 6.14 Basisprincipes van verandermanagement in organisaties (OCM)
- 6.15 Essentiële elementen voor succesvolle verbetering
- 6.16 OCM Gedurende Richting, Planning en Verbetering
- 6.17 Effectieve interfaces tot stand brengen in de waardeketen
- 6.18 Belangrijkste leerpunten
Meten en Rapporteren
Cursus 07
- 7.1 Meten en Rapporteren
- 7.2 Basisprincipes van meten en rapporteren
- 7.3 Kernbegrippen van meten en rapporteren
- 7.4 Het definiëren en gebruiken van meting en rapportage
- 7,5 Redenen voor het Meten
- 7.6 Soorten metingen
- 7.7 Relatie tussen meting en gedrag
- 7.8 Meetcascade en hiërarchieën
- 7.9 Gebalanceerde Scorekaart
- 7.10 Succesfactoren en KPI's
- 7.11 Belangrijkste inzichten
Waardestromen en Praktijken
Cursus 08
- 8.1 Waardestromen en Praktijken
- 8.2 Waardestroom in kaart brengen
- 8.3 Het ontwikkelen van een waardestroomdiagram
- 8.4 Soorten afval
- 8.5 Het detailniveau van waardestroomkaarten verhogen
- 8.6 Meting en de Vier Dimensies
- 8.7 Meting van Partners en Leveranciers
- 8.8 Meting van waardestroom en processen
- 8.9 Procesmetrieken
- 8.10 Waardestroom en processen in de SVS
- 8.11 Relatie tussen waardestromen en praktijken
- 8.12 Relatie tussen waardestromen en processen
- 8.13 Een workflow ontwerpen
- 8.14 Workflowstatistieken
- 8.15 Belangrijkste leerpunten
Leerresultaten
Aan het einde van deze ITIL4 Strategist: (DPI) eLearning Cursus zult u in staat zijn om:
Concepten, principes en methoden
De governance, planning en verbetering beheren van elke verbetering die vanuit de context wordt geïdentificeerd
Business cases creëren
In staat zijn om business cases te creëren om hun idee duidelijk en communiceerbaar te maken in hun context
Communicatie met belanghebbenden
Het belang van communicatie met belanghebbenden begrijpen en weerstand tegen verandering kunnen beheren
Service Waarden Systeem
De principes en methodes van het Service Value System kunnen gebruiken om de organisatie te helpen zichzelf, haar diensten en haar klanten en partners te verbeteren
Organisatorische verbeteringen
Organisatorische verbeteringen kunnen beheren en plannen door middel van gestructureerd veranderingsmanagement
Wat is inbegrepen?
Taal
Cursus en materiaal zijn in het Engels
Toegang
120 dagen toegang tot het eLearning platform (zelfstudie)
Materiaal
Downloadbare PDF-documenten met gedetailleerde inhoud (dia's, uitleg) voor elke les
8 lessen
6 uur video opgenomen door geaccrediteerde docenten
Oefeningen
Oefeningen met directe online correctie en 2 officiële examensimulaties
Examenvoucher
Officiële online examenvoucher inclusief, 12 maanden geldig
Wie zou zich moeten inschrijven voor dit programma?
Deze ITIL Strategist-cursus is bedoeld voor IT-leiders en managers op alle organisatorische niveaus die de ITIL Managing Professional (MP) of ITIL Strategic Leader (SL) titel nastreven of betrokken zijn bij het vormgeven van de IT-richting en strategie.
Vereisten:
- Geslaagd voor het ITIL 4 Foundation examen
- Een erkende opleiding voor deze module gevolgd
ITSM-managers
ITSM-praktijkmensen die IT-ondersteunde producten en diensten beheren
Houders van een bestaande ITIL-kwalificatie die hun kennis willen uitbreiden
Examen informatie
Examen en certificering: Online!
Het examen wordt online afgenomen, zodat je thuis of op kantoor het examen kunt maken. Wat we nodig hebben is een computer met internet voor het examen en een webcam (ProctorU). Het examen is inclusief in dit pakket.
Formaat examen
- Duur 90 minuten
- Gesloten boek
- 40 vragen
- Slagingspercentage is 70% of hoger - score van 28 punten of hoger
Heb je en zakelijke oplossing of LMS-integratie nodig?
Heb je niet de cursus of het programma gevonden dat geschikt zou zijn voor jouw bedrijf? Heb je een LMS-integratie nodig? Neem contact met ons op! Wij zullen met een passende oplossing komen!