Vier feestdagen met 10% korting op alle cursussen met de code "AVCFOREVER10". Verzeker je nu voor de prijswijzigingen van 2025!

Six Sigma Yellow Belt - eLearning (examen inclusief)

650,00 EUR

eLearning

De Six Sigma Yellow Belt (SSYB™) cursus is ontworpen om iedereen die geïnteresseerd is te helpen begrijpen wat Six Sigma is; de belangrijkste concepten van Six Sigma te leren; en een basisbegrip te krijgen van hoe de Six Sigma methode werkt om kwaliteit te verbeteren en defecten te verminderen. Het doel van het Six Sigma Yellow Belt examen is om te bevestigen dat je een basisbegrip van Six Sigma hebt. Wanneer je slaagt voor het examen, word je geaccrediteerd als 'Six Sigma Yellow Belt'.

Over Six Sigma

Voordelen van Six Sigma

  • Six Sigma helpt bedrijven kosten te besparen en de productiviteit te verhogen
  • Six Sigma verbetert de kwaliteit van projectresultaten door inefficiënties en defecten te verminderen
  • Six Sigma verhoogt de klanttevredenheid en loyaliteit
  • Gecertificeerde Six Sigma professionals kunnen aanzienlijk helpen bij het verhogen van de ROI
  • Er zijn voornamelijk twee methodologieën van Six Sigma, namelijk DMAIC en DMADV.

DMAIC

DMAIC is een op data gebaseerde Six Sigma-methodologie voor het verbeteren van bestaande producten en processen. Het DMAIC-proces moet worden gebruikt wanneer een bestaand product of proces verbeterd kan worden om aan de klantvereisten te voldoen of deze te overtreffen. De DMAIC-methodologie bestaat uit vijf fasen:

  • Definieer - Bepaal de projectdoelstellingen en opleveringen (intern en extern).
  • Meten - Meet het proces om de huidige procesprestaties (basislijn) te bepalen.
  • Analyseer - Ontdek de onderliggende oorzaken van gebreken.
  • Verbeter - Verbeter het proces door defecten te elimineren.
  • Beheersing - Beheers toekomstige prestaties.

DMADV

is een gangbare DFSS (Design for Six Sigma) methodologie die wordt gebruikt om een proces of product te ontwikkelen dat nog niet bestaat binnen het bedrijf. DFSS is een toepassing van Six Sigma die zich richt op het ontwerpen of herontwerpen van de verschillende processen die worden gebruikt bij de productie van producten of het leveren van diensten, met inachtneming van de behoeften en verwachtingen van de klant. DMADV wordt gebruikt wanneer het bestaande product of proces niet voldoet aan de klantspecificatie of Six Sigma-niveau, zelfs niet na optimalisatie met of zonder gebruik van DMAIC. De DMADV-methodologie bestaat uit vijf fasen:

  • Bepaal de projectdoelstellingen en klantopleveringen
  • Meet het proces om het huidige prestatieniveau te bepalen
  • Analyseer en bepaal de hoofdoorzaken van defecten
  • Ontwerp het proces in detail om aan de behoeften van de klant te voldoen
  • Valideer de prestaties van het ontwerp en het vermogen om aan de behoeften van de klant te voldoen

Cursustijdlijn

Hero
  1. Introductie tot Six Sigma

    Les 01

    - Geschiedenis van Kwaliteit (Deming, Juran, JIT, Ishikawa, Taguchi, etc.)
    - Evolutie van Six Sigma
    - Definiëring van Six Sigma - filosofie en doelstellingen
    - Overzicht van het Six Sigma DMAIC-proces
    - Belanghebbenden en het opzetten van een Six Sigma project
    - Het identificeren en documenteren van belanghebbendenvereisten
    - Het identificeren van belanghebbenden en klanten
    - Gegevensverzameling en -analyse
    - Het bepalen van kritieke vereisten
    - Projectselectiecriteria
    - Prestatiecriteria vaststellen
    - Gebruik van financiële criteria voor de evaluatie van projectvoordelen
    - Het maximaliseren van projectvoordelen voor de organisatie

  2. Projectplanning

    Les 02

    - Opstellen van een projecthandvest
    - Onderhandelen over het handvest
    - Beheren van teamdynamiek
    - Teams initiëren
    - Fasen van teamontwikkeling
    - Maslow's behoeftehiërarchie
    - Motivatietechnieken
    - Technieken voor conflictresolutie
    - Management-/leiderschapsstijlen
    - Rollen die mensen spelen in een project
    - Belangrijke hulpmiddelen voor projectmanagement en -planning

  3. Six Sigma Methodologie - Definiëren

    Les 03

    Invoer

    - Behoefte aan een Six Sigma-project, sponsoring door het uitvoerend management, kernteam geïdentificeerd

    Gereedschappen
    - Organisatiehiërarchie
    - Hoog niveau proceskaarten
    - Hoog niveau pareto-diagrammen
    - Hulpmiddelen voor ideeëngeneratie en -categorisatie

    Uitvoer

    - Project charter
    - Established metrics
    - Problem definition
    - Roles and responsibilities

  4. Six Sigma Methodologie - Meting

    Les 04

    - Doelstellingen van de meetfase

    Invoer

    - De resultaten van de Define-fase

    Gereedschap

    - Data collection tools and techniques
    - Measurement scales
    - Validation techniques (R & R measurements)
    - Statistical distributions
    - Data mining
    - Charts
    - Process map
    - Stakeholder tools
    - Process costs

    Uitvoer

    - Well-defined processes 
    - Baseline process capability 
    - Process parameters affecting CTQs 
    - Cost of poor quality (COPQ)
    - Measuring system

  5. Six Sigma Methodologie - Analyseren

    Les 05

    Doelstellingen van de Analysefase

    Invoer
    - Resultaten van de Meetfase

    Gereedschappen
    - Ishikawa-diagram
    - Foutenboom analyse
    - Hypothese onderzoek
    - Procescapaciteit onderzoek
    Output
    - Belangrijkste oorzaken van defecten
    - Specifieke en gemeenschappelijke oorzaken van variatie
    - DPMO en sigma-niveau

  6. Six Sigma Methodologie - Verbeteren

    Les 06

    Invoer

    - resultaten van de analysefase

    Gereedschap

    - Rendement op investering
    - Oplossingsontwerp matrix
    - Proefopzet
    - Taguchi robuustheidsconcepten
    - Responsoppervlaktemethodologie
    - Projectplanning en managementtools
    - Prototypes

    Uitvoer

    - Cost/benefit for different solutions
    - Selection of solutions for implementation
    - Implementation plan

  7. Six Sigma Methodologie - Beheersen

    Les 07

    Invoer
    - resultaten van de verbeteringsfase

    Gereedschap

    - Control plan
    - Statistical process control
    - Lean enterprise
    - 5S
    - Kaizen
    - Kanban
    - Total productive maintenance
    - Re-analysis of measurement systems

    Output
    - Geïmplementeerde oplossingen
    - Herzien meetsysteem
    - Controleplan voor voortdurende voordelen
    - Verbeterde procescapaciteit
    - Geleerde lessen

  8. Case Studies

Leerresultaten

Na de Six Sigma Green Belt certificeringscursus zullen deelnemers in staat zijn om:

Concepten

Begrijp de concepten, implementatie en doelstellingen van Six Sigma. Train, documenteer, monitor, reageer en lijn systemen uit.

Procesverbetering

In staat zijn om een gestructureerde aanpak te gebruiken voor procesverbetering binnen hun organisaties

DMAIC

Vaardigheid in het gebruik van de DMAIC-methodologie (Definiëren, Meten, Analyseren, Implementeren en Beheersen)

Defecten beheersen

Vaardigheid in het voorspellen, voorkomen en beheersen van gebreken in een proces. Inzicht in de elementen van verspilling.

Kwaliteitsverbetering

Vaardigheid in het bereiken van duurzame kwaliteitsverbetering door procesverbetering.

Procesontdekking

Begrip van procesontdekkingstools, variatie in processen, variatie in processen verminderen en voorspelde resultaten bereiken. Het vermogen om procespotentieel te identificeren, te meten en te analyseren

Methodologieën

Begrijpen wanneer welke Six Sigma methodologie te gebruiken. Gebruik van inferentiële statistiek, hypothesetoetsing. In staat zijn om Capaciteitsanalyse te gebruiken en het gebruik van statistische procescontrole te begrijpen.

Lean

Kennis van de onderlinge afhankelijkheden van Lean-instrumenten

Belangrijkste kenmerken

Taal

Cursus en materiaal zijn in het Engels

Toegang

180 dagen toegang tot het eLearning platform wanneer je maar wilt (zelfstudie). Ook beschikbaar in mobiele app.

Video's

40 video's van hoge kwaliteit (ongeveer 4 uur lang)

Studiegidsen

8 handige studiegidsen (ook beschikbaar in downloadbare formaten)

Referentie

Referentiematerialen om u te helpen leren

Certificering

Six Sigma Yellow Belt officiële certificering inclusief

Examen

Examenvoucher inclusief. De geldigheid volgt uw toegangsduur tot de cursus. Kies uw datum wanneer u maar wilt!

Examen herkansen

je krijgt drie extra kansen om het examen te halen, zonder extra kosten!

Hero

Wie zou zich moeten inschrijven voor dit programma?

Deze cursus wordt sterk aanbevolen voor werknemers en organisaties die een gestandaardiseerde aanpak nodig hebben voor probleemoplossing voor continue verbetering in Kwaliteitsmanagement.

Continuous Improvement Engineer

Productielijn Manager

Kwaliteitsmanager

Senior Systeemingenieur

Projectmanager

Start nu met de cursus

Examendetails

Formaat examen

  • Meerkeuze
  • 40 vragen per examen
  • Eén cijfer voor elk goed antwoord
  • Geen negatieve punten voor foute antwoorden
  • Duur 60 minuten
  • 28 vragen moeten juist beantwoord zijn om te slagen
  • Niet doorgelicht online examen
  • Doelgroepprofiel: Iedereen die meer wil weten over Six Sigma kan deze cursus en het examen gratis volgen.

Het examen vindt volledig online plaats. Je hebt drie pogingen om het examen af te leggen. Het is noodzakelijk om de examenpoging meer dan 48 uur van tevoren te boeken.

Voorwaarden
Geen voorkennis vereist.

Heb je en zakelijke oplossing of LMS-integratie nodig?

Heb je niet de cursus of het programma gevonden dat geschikt zou zijn voor jouw bedrijf? Heb je een LMS-integratie nodig? Neem contact met ons op! Wij zullen met een passende oplossing komen!

;